Index3 Trading Hats Educatieve Spellen

Leren hoeft niet saai te zijn
Het is mooi en stimulerend om je kennis te verbreden.
Het moment dat je iets begint te begrijpen is erg leuk. Ontdekken dat je, wat je al kent, ook op een andere manier kunt gebruiken. Wanneer je de oplossingen al ziet voordat je het probleem verteld wordt.
Helaas, leren is ook memoriseren. Er zijn allerlei manieren om ' dingen van buiten' te leren, maar de meeste zijn saai en niet erg uitnodigend.
Het kan anders, door kinderen iets leuks, iets verrassends te laten doen . Iets dat als een voertuig voor nieuwe woorden te gebruiken is.
Het is een oud gezegde dat men al spelende leert. Al spelende kan 'saai leren' ineens leuk worden.
Het is een kwestie van de 'Leer-hoed' af en de 'Speel-hoed' op te zetten .

Wie maakt de spellen?
Het mooie aan dit project is dat we niet alleen educatief spelmateriaal maken, ook de productie is er op gericht om mensen te helpen zich te ontwikkelen.

Het bedenken en ontwikkelen:
De spellen werden bedacht vanuit Roby Bellemans Produkties, een bedrijfje bekend om zijn tentoonstellingen, educatieve projecten & spellen voor kinderen. Vanaf medio 2012 worden deze activiteiten voortgezet door de stichting Trading Hats. Roby Bellemans blijft als adviseur verbonden aan de stichting.

Het vormgeven van het spelmateriaal:
Spelmateriaal moet er leuk uitzien en aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Vandaar dat wij locale kunstenaars uitnodigen om vanuit hun eigen cultuur het spel vorm te geven. Dit gebeurt in samenwerking en overleg met de productieateliers.

Het vervaardigen van het spelmateriaal:
Omdat wij van onze partners een creatieve bijdrage verwachten hebben wij gekozen om structureel samen te werken met ateliers waar mensen met een beperking werken. Mensen met een beperking kunnen bepaalde dingen niet en moeten dan een alternatief zoeken. Dit leidt regelmatig tot heel originele oplossingen die mensen zonder beperkingen nooit zouden kunnen bedenken. Het mooiste voorbeeld is wel Django Reinhardt die vanuit zijn beperking de jazz manouche creëerde.

Voor wie zijn de spellen bedoeld?
Voor een belangrijk deel richten wij ons op en professionele dan wel vrijwilligersorganisaties die met kinderen werken. Daarnaast iedereen die eens wat ander speelgoed wil dan wat gebruikelijk is.

De Uitvoerende Organisaties:

stichting Trading Hats (www.trading-hats.nl) &
Roby Bellemans Produkties (www.robybellemans.nl)
Roby Bellemans studeerde onderwijskunde , nadat hij eerst met nieuwe tentoonstellings methoden experimenteerde specialiseerde hij zich in het maken van low-budget educatieve tentoonstellingen en projecten voor kinderen. Zo startte hij eerste met een Kinder-Kunst- Uitleen.
De activiteiten leidden regelmatig tot het ontwikkelen van gerelateerde educatieve spellen.

Enkele voorbeelden:

Rol-Over kantelspel:

Voor het jaarlijkse Palazzo Denksporten-Festival ontwikkelde hij het 'Rol-Over-kantelspel'. Een denksportspel gebaseerd op het oversteken van de straat, met uiterst eenvoudige spelregels maar met veel elementen uit de bekendere denksporten zoals schaken, go en dammen.
Na afloop van het festival is het spel geschonken aan de plaatselijke speeltuin, er was speciaal een grote versie voor gemaakt.

Het Meertalige-Spreekwoordenkwartet:

Veel kinderen die in het buitenland wonen zitten op een Internationale School. En daar leren ze geen Nederlandstalige spreekwoorden en gezegden. De stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (st NOB) vroeg ons iets te bedenken zodat de kinderen toch Nederlandse spreekwoorden leerden. Wij kozen voor het aloude kwartetspel en nodigden vooraanstaande Nederlandse en Vlaamse illustratoren uit om de illustraties te maken. Shell International sponsorde het project. Later maakten we voor Zirkoon uitgevers een tweede deel.

De ÜmRo-puzzels:

Tijdens een workshop die de Turkse kinderboekenillustrator Ümit Ögmel en Roby Bellemans gaven aan Turkse en Nederlandse kinderen , maakten we op basis van de tekeningen van Ümit puzzels om de kinderen te helpen met het aanleren van woorden in een andere taal. Het unieke is dat de losse puzzelstukjes iets heel anders voorstellen dan wanneer ze zijn samengevoegd.
Ter illustratie hiervan (de tekeningen zijn niet van Ümit) ziet u eerst het losse stukje dat een boom voorstelt, samen met de andere stukjes blijkt het ineens het haar en de neus te zijn.



Woord-domino:

Woorden van buiten leren is meestal iets heel saais, maar wel erg belangrijk. Onze Vietnamese medewerkster Tran Phuong Trinh stelde voor het klassieke dominospel aan te passen . Er worden afbeeldingen gemaakt van de te leren woorden en vervolgens word ook de naam van wat het is toegevoegd.
Zo vergroten de kinderen tijdens het speelkwartier hun woordenschat.
Op de foto ziet u Trinh tijdens een try-out met Vietnamese kinderen die in Nederland wonen.









De kunstenaars
In de meeste landen is het vrij moeilijk voor kunstenaars om een bestaan op te bouwen. Hun creatieve talent ook te gebruiken om een goede vormgeving en leuke afbeeldingen te maken , kan voor hen uitermate interessant zijn. Natuurlijk, het is geen 'vrije' maar 'toegepaste' kunst en er wordt ook nog van hen verwacht dat ze mede investeren in het project. Dit laatste door te werken op basis van een deel van de winst.
Ze werken in principe samen met locale ateliers, maar het is altijd mogelijk dat ook andere ateliers gebruik willen maken van hun werk.

De ateliers
De belangrijkste voorwaarde is dat de ateliers mensen met beperkingen de mogelijkheid bieden zich te ontwikkelen zodat ze steeds meer zelfstandig kunnen worden.
Er wordt geen financiële bijdrage vooraf gevraagd, zij betalen een deel van hun winst; maximaal 20% voor de kunstenaars en de organisatie. De ateliers profiteren van de research, de nieuwe producten en de contacten. Bij het ontwikkelen van de spellen wordt rekening gehouden met de specifieke productie mogelijkheden.

De gebruikers:
Allerlei organisaties en scholen kunnen de producten direct bij de ateliers aanschaffen. Er is wel een intensief contact met de staf van stichting Trading Hats. Deels om de bestaande materialen te evalueren, deels om nieuwe producten te ontwikkelen. Er zijn tenslotte altijd nieuwe wensen, nieuwe problemen en .oplossingen.









Real
Time Web Analytics