Het project "Trading hats"
Er wonen veel Nederlandstalige kinderen in het buitenland, meestal omdat hun ouders daar
tijdelijk werken. Vaak verhuizen ze na een paar jaar weer naar een ander land. Deze
Nederlandstalige kinderen die in het buitenland wonen gaan meestal naar een Nederlandse
school of een NTC school. Er zijn nu rond de 250 Nederlandstalige scholen in het buitenland
die aangesloten zijn bij de Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (SNOB).
De stichtig NOB brengt Nederlandstalige kinderen in het buitenland samen. Deze kinderen
kennen vele culturen en tradities omdat zij in andere landen gewoond hebben of wonen. Toen
Roby Bellemans dit zag in 1989, te gast op een SNOB school in Zweden, bracht het hem
later op een idee voor een internet project: Met een andere hoed op ben je zo in een ander land
en die hoed kun je weer doorgeven. Zo ontstond het project "Trading Hats."
En zo werkt het:
Het project startte tijdens de Kinderboekenweek van 2009, het
thema was "eten". Daarom is er gekozen om met recepten te werken.
De kinderen maken een foto van zichzelf met een hoed op en hebben een gerecht uit het land
waar zij nu wonen.
Daarna maken de kinderen een tweede foto zonder hoed en met een gerecht dat ze zelf
bedacht hebben.
Op de derde foto die de kinderen maken hebben ze een hoed op van een land waar ze al zijn
geweest of graag naar toe zouden willen gaan en ook en recept uit hetzelfde land.
De foto's en gerechten sturen ze naar een ander Nederlandstalige kind dat in het land woont
waar ze het derde gerecht van hebben. Het kind in dat derde land maakt ook een foto met
verschillende hoedjes, kiest recepten en zoekt contact met een kind in het land van hun
derde recept. Zo ontwikkelt het project verder en komen de Nederlandstalige in het buitenland
wonende kinderen dichter bij elkaar.
Omdat alle deelnemende kinderen in Há Nôi een keten beginnen krijgen ze over
een tijdje een
heel goed beeld van waar er op de wereld allemaal Nederlandse Kinderen zitten. Die kinderen
kunnen elkaar weer ergens tegen komen in het project.
Het gaat zo verder tot dat een van de kinderen Viet Nam kiest als hun derde land en dan is de
cirkel rond.
Dit project is uitgevoerd door kinderen van de Nederlandse school de Blauwe Lotus in
Há Nôi, Viet Nam. Roby kwam te gast op de school om samen met meester Jan
de Groot het
project te starten.
dit zijn de
uitvoerende kinderen
van de Nederlandse school
DE BLAUWE LOTUS